Page 1Page 1clockclosePage 1facebookPage 1Page 1linkedinPage 1Page 1searchsearchtwitterPage 1must-bg

IDDIS 2018

Designkonkurranse for elever i videregående skole

IDDIS 2018

Norsk grafisk museum og Norsk hermetikkmuseum inviterer for niende år på rad VG1-elever i Rogaland til designkonkurransen IDDIS. Konkurransen er åpen for videregåendeskole-elever ved programfagene Kunst, design og arkitektur, Medier og kommunikasjon og Design og Håndverk/medieproduksjon i Rogaland.

Tema for årets konkurranse er internasjonal markedsføring.

Kåringen av vinnere i IDDIS 2018 vil foregå på Scene 1, Tou Scene, torsdag 3. mai kl. 13.


Introduksjon og inspirasjon

I løpet av januar- mars 2018 vil elevene få være med på omvisning på Norsk hermetikkmuseum og få lære mer om iddisar. Her vil de også få en introduksjon til hvordan iddisar ble brukt til internasjonal markedføring, og inspirasjon til å designe en egen iddis. På Norsk Grafisk museum får elevene møte pensjonerte grafikere og trykkere som vil demonstrere tidligere tiders trykkemetoder.


Viktige etiketter

Ettersom hermetikkindustrien i Stavanger vokste, ble etterspørselen etter fargerike etiketter stor. Den lille reklamelappen fikk etter hvert flere funksjoner enn kun å illustrere hermetiserte sardiner. Iddisane ble etter hvert samleobjekter for byens barn, spesielt fordi motivene som preget iddisane var både varierte og fargerike, og åpnet opp for en eksotisk verden. Hvor mange etiketter som har vært produsert, kan man ikke med vite med sikkerhet, men i følge Museum Stavangers 'Plan for samlingsforvalting 2013-2014', er det i Norsk hermetikkmuseum samlinger registrert 36 000 emballasjeetiketter brukt på hermetikkprodukter. I årene 1873-1982 kjenner vi til 350 fabrikker totalt i Stavanger og omegn. Det økende antall hermetikkfabrikker fikk etter hvert et umettelig behov for egne etiketter trykket i fire farger, hver fabrikk skulle ha egne varianter, og kjøpmenn og grossister hadde ønsker om sine egne etiketter.


Millioner på millioner

Vi vet at det i 1915 ble eksportert 350 millioner hermetikkbokser til nærmere 50 land, hovedsakelig fra Stavanger. Da kan vi forstå at opplaget og mangfoldet av hermetikkboksetiketter må ha vært stort. En årsak til den store eksporten var den vellykka markedsføringen.


Nytt Norsk grafisk museum

Høsten 2019 åpner det nye grafiske museet i Gamle Stavanger. Norsk hermetikkmuseum og Norsk grafisk museum skal samlokaliseres og bli ett museum! Vi står foran en stor byggeprosess og det betyr at vi må stenge hermetikkmuseet deler av 2018. Det nye museet skal nemlig bygges i bakhagen til hermetikkmuseet. Det betyr at dette årets IDDIS vil være den siste konkurransen på et par år. Vi regner med å invitere til nye spennende konkurranser fra skoleåret 2019- 2020.